Nova ett nytt modernt taktegel

Gammal tegeltradition möter modern teknik

Nu kompletterar MONIER tegelfamiljen med en ny tekniskt avancerad takpanna; Nova. Ett enkupigt falsat taktegel specialtillverkat för det skandinaviska klimatet.  En designad takpanna som  är enkel att lägga. Nova passar den professionella takläggaren likväl som en lekman vid renovering eller nybyggnation.

” Vi tar taktegel ett steg längre, här är den nya takpannan för alla som har höga kvalitets-, material- och designkrav” säger Johan Johansson, teknisk konsult, Monier Roofing AB. ”Ett ultramodernt taktegel med klassiskt snitt, enkel att lägga och som klarar vårt klimat, är starkt, stabilt och bara blir vackrare med åren”

Gammalt handslaget tegel i modern tappning
Inspiration till Nova är hämtad från gammalt handslaget tegel vilket ger taket ett traditionellt utseende samtidigt som man i tillverkningsprocessen adderat flertalet moderna tekniska innovationer.
Bland annat får takpannan en len och fin finish tack vare att den pressas i gipsformar. Takteglet är också lätt att lägga då falsningen tillåter variabelt läktavstånd. Den är också mycket lätt att lägga i raka rader. Utöver det har den erhållit högst betyg i MONIERs vind- och regntunneltest, där Nova klarar flera cykler med olika regn- och vindförhållanden samt kraftig regn; 70 liter/minut vid mycket låg lutning.

” Nova är framtagen för att möta professionella takläggares höga krav samtidigt som den också förenklar arbetet för en lekman  vid exempelvis omläggning av befintlig tak. En ny takfavorit helt enkelt”, avslutar Johan Johansson Monier Roofing AB.

Tillsammans med Nova finns också ett komplett program med tillbehör, infästning ventilation, tätnings- och taksäkerhetsprodukter.

Läs mer om Nova